A Beijing no poden respirar
Joan Josep Rovira Climent
18/01/2016
A Beijing –la Pekín des meus llibres d’escola– la gent no pot respirar, gairebé. És tan alta la pol·lució ambiental que es tapen la
boca amb una mascareta, per tal de filtrar les partícules suspeses en l’aire, i amortir una mica els terribles efectes que han de suportar els
pulmons. Veig una fotografia que és un resum de
la situació antropològica en què viuen milions –molts milions– d’éssers
humans.
En
primer pla, una dona xinesa jove. Va ben vestida, duu un bolso de cuir, i està ull-ficada mirant la
pantalla d’un telèfon mòbil.
Porta la boca tapada amb una mascareta. L’àmbit que l’envolta és com un fum cendrós que ho
cobreix tot. Al fons es veu un edifici difuminat, amb la teulada pareguda a la
dels temples o palaus antics.
Aquesta mena de gas contaminant és
produit pels milers de fàbriques i instal·lacions que ho embruten tot, sense
adonar-se’n que estan matant la vida. Una innumerable massa de gent està
esclavitzada pel sistema de productivisme objectual, sense poder
enfrontar-se-li. El sistema capitalista-productivista està asfixiant
literalment els habitants de Beijing. Passen dies sencers sense veure el sol, i
això comporta una mancança de vitamina D. ¿Solució? Anar a ca l’apotecari i
comprar pastilles de vitamina D. Estan recorrent un camí absurd que enriqueix
monetàriament els laboratoris farmacèutics. El sol, l’astre rei, un bé comú per
a pobres i per a rics en tant que ésser natural, és anul·lat pel món maquinal,
i els pobres queden ocults en una versió "suau" dels Nacht und
Nebel maltractats pels nazis i llur sistema.
Max Weber parla de la "racionalització" del sistema productivista-capitalista i l’aparell
institucional que l’envolta. Avui, però, està més clar que mai que quan
aquesta "racionalitat" és
desconnectada de l’humanisme, es converteix en la suprema
"irracionalitat".
El que podríem entendre com una
racionalitat metodològica, és a dir, una mena de sistema d’organització per
interrelacionar adequadament els diversos components operatius i comercials del
món maquinal, és quelcom que no pot ser considerat sense referir-ho a la vida
dels hòmens. No podem permetre que la racionalitat metodològica genere una
irracionalitat vital.
Que això siga un pur desig o que
esdevinga una realitat depén de la RESPONSABILITAT dels qui habitem el planeta
Terra. Hi ha
un llibre escrit per HANS JONAS, publicat als anys setanta, que porta com a
títol Das Prinzip Verantwortung, i com a subtítol, Versuch einer
Ethik für die technologische Zivilisation. En català podem traduir-los com El principi de responsabilitat.
Intent d’una ètica per a la civilització tecnològica.
El lloc i el format que té el present escrit no
ens permeten entrar a fons en el contingut d’aquesta obra. Només faré una nota
planera referent a un dels aspectes que tracta l’autor: la responsabilitat del
món present respecte al món futur. El pare de la noia que he esmentat abans, de
ben segur, ha treballat des de fa anys en alguna de les fàbriques que són
causants dels gasos que han tornat irrespirable l’ambient de la ciutat. Aquesta
catàstrofe ecològica no apareix d’avui a demà, com els bolets. Ja se n’anaven
donant compte de la brutícia que generaven. Però la "irracional
racionalitat" del sistema productivista no podia, o no volia per
interessos monetaris, disminuir el ritme, prendre mesures ecologistes. El
present de fa unes dècades no permetia ni crítica ni alternativa. Estava
embogit en la producció i els guanys dels nous capitalistes xinesos. La manca d’una
ètica de responsabilitat és, en gran part, la causa d’aquesta trista realitat:
un món físic brut i insà, com a fruit d’una ètica irresponsable, bruta i
opressora.
Plenament d'acord en el fet que vivim en un Titànic.
ResponderEliminarTots en som responsables, actors i espectadors. Hem de cercar a escala individual què podem fer per aturar i revertir tota aquesta malesa. Està bé comentar i exposar-ho, però hem de resoldre el problema.