Einstein Haus [teoria, tècnica, ètica]
Anava
passejant, o, per millor dir, vagarejant per Berna, la capital de Suïssa. Vaig
arribar a un carrer molt llarg, completament porxat a banda i banda, de manera
que, si plou o neva, pots fer una llarga caminada sense mullar-te. Hi havia
aparadors de rellotgeria i altres comerços. Sobtadament vaig veure un rètol que
deia "Einstein Haus". Tot i que sabia que havia viscut uns anys en
aquesta ciutat, no havia pensat gens ni mica en el famós personatge. Vaig pujar
per unes escales estretes i fosques fins a una habitació no gaire gran, on hi
havia una taula de fusta i unes cadires.
De la paret penjaven unes quantes fotografies en blanc i negre, emmarcades.
Representaven mitja dotzena de prestigiosos científics de l'època. Em va
impressionar més que res la senzillesa monacal de l'estança. Berna és una
ciutat silenciosa; imagino que als inicis del segle XX, el silenci seria total.
Una habitació despullada i un silenci ambiental: vet ací, les condicions ideals
per a la vida teorètica. La senzillesa era la nota dominant d'aquell lloc. Al
carrer, només una làpida tenia gravada una inscripció en alemany que recordava
que Albert Einstein va viure en aquella casa del 1903 al 1905, i que allà va
concebre les línies fonamentals de la teoria de la relativitat. Vaig comprar un
quadern titulat Der
mächtige Zwerg (El
nan poderós) -una referència al "tamany"de l'àtom-, i me'n vaig anar.
A l'altra banda de carrer hi havia un pizzeria. Allà vaig dinar, enyorant les
magnífiques pizzes romanes.
Molts
anys després vaig tindre una sensació pareguda, quan vaig entrar per primer cop
a la caravana de Lluís Raluy. Fa de pallasso "cara blanca" a la pista
del Circ Raluy. És un geni de la matemàtica i de teoria física. Ha fet
ponències en encontres internacionals de matemàtics. Lluny del món universitari
reglamentat, el silenci nocturn del campament circense és un camp fecund per al
desenvolupament del pensament pur. L'any 1999 li vaig publicar en la meua
petita editorial CINCTORRES CLUB la traducció anglesa del seu llibre Ingeniosa teoría
del espacio y del tiempo. Translated into English by Dr. Rafael Herrera Guzmán,
Mathematical Institute Oxford University. El títol en anglès és An Ingenious Theory of Space and Time.
Parlo
de dos teòrics; un, de fama mundial; l'altre, ocult en el circ. Els dos tenen
una condició comuna: una vida teoritzant. El verb grec "theorein"
significa "reflexionar, contemplar, meditar". La vida teòrica implica
una separació "del mundanal ruido", i una passió incansable per mantindre
viva i profunda l'activitat del pensament. Sembla que aquests teòrics viuen
fora del món; és així, si entenem "el món" com la superficialitat
aparent, tant de la realitat física com de la vida social. Però no viuen fora
del món; viuen "en el món radical"; és a dir, s'endinsen fins les
arrels del món i allà són capaços de descobrir el fonament del que es mostra en
la superfície, i altres aspectes de la realitat, ocults fins que els genis de
la teoria no els descobreixen.
Altres
genis són capaços de soldar la teoria a la realitat física: són els genis de la
tècnica, capaços de crear artilugis maquinals que envaeixen la vida quotidiana
de la gent. Per desgràcia, moltes invencions tècniques han estat utilitzades en
totes les èpoques de la història per a les guerres, totalment dedicades a crear
màquines de matar, cada vegada més efectives.
És
ací on em pregunto si és admissible mantindre la teoria i la tècnica separades
de l'ètica. En aquesta mena d'articles d'extensió limitada no em permeto fer un
llarg discurs sobre el tema. Senzillament, incito els qui tenen la delicadesa
de llegir-los a que es formulen la pregunta sobre la necessitat de sotmetre
teoria i tècnica a una ètica pacifista i ecològica.
I
per als qui tinguen ganes de capficar-se en el tema, adjunto un paràgraf
pertanyent a un llibret de J. HABERMAS, titulat La
ciència i la tècnica com a ideologies, que
us aconsello de llegir.
En su crítica a Max Weber, Marcuse llega a la
siguiente conclusión: «El concepto de razón
técnica es quizá
él mismo ideología. No sólo su aplicación sino que ya
la técnica misma es dominio sobre la naturaleza y sobre los hombres: un dominio
metódico,
científico,
calculado y calculante. No es que determinados fines e intereses de dominio sólo
se advengan a la técnica a posteriori y desde fuera, sino que entran ya en la
construcción del mismo aparato técnico. La técnica es en cada caso un proyecto histórico–social; en él se proyecta lo que una sociedad y los
intereses en ella dominantes tienen el propósito de hacer con los hombres y con
las cosas. Un tal propósito de dominio es material, y en este sentido pertenece
a la forma misma de la razón técnica.»
No hay comentarios:
Publicar un comentario